poniedziałek, 31 grudnia 2012

Kolorowe dni

Czy to czarny, czy to biały,
Każdy kolor jest wspaniały! 


Drodzy Rodzice,

W najbliższym czasie przeniesiemy się do krainy kolorów i każdego dnia będziemy rozmawiać o innej barwie utrwalając ich wygląd i nazwę. 
Tak jak zawsze, będziemy ogromnie wdzięczni za współpracę i udostępnienie dzieciom z naszej grupy wszelkich pomocy na ten temat (książeczki, różnokolorowe przedmioty, ilustracje czy plakaty, zapewnienie dzieciom danego dnia elementu ubioru w omawianym kolorze), za co z góry ogromnie dziękujemy w imieniu nauczycielek i Dzieci!

Kolorowe dni w naszej grupie:
  • czerwony 7. 01 (poniedziałek)
  • żółty 10.01 (czwartek)
  • zielony 11.01 (piątek)
  • niebieski 14.01 (poniedziałek)
  • pomarańczowy 16.01 (środa)
  • fioletowy 17.01 (czwartek)
  • brązowy 18.01 (piątek)
  • czarny i biały 28.01 (poniedziałek)



Dlaczego ważne jest umiejętne wprowadzanie dzieci w świat kolorów *


          Są co najmniej dwa powody, dla których dzieci powinny sprawnie różnicować barwy i posługiwać się właściwie ich nazwami. Pierwszy ma związek z czynnościami intelektualnymi. Wyodrębnianie koloru z innych cech obiektów to skomplikowany proces intelektualny: dziecko musi dostrzec cechy wybranego obiektu (analiza), oderwać kolor od innych cech (abstrahowanie) i skupić się tylko na nim. Obejmowanie jedną nazwą koloru grupy obiektów- np. To wszystko jest żółte- jest klasyfikacją i uogólnianiem (tworzenie takich uogólnień jest bardzo trudne z uwagi na różne odcienie jednej barwy). Dla kształtowania tych umiejętności intelektualnych trzeba maluchom pomagać prawidłowo różnicować i nazywać kolory.
Drugi powód jest natury pedagogicznej. W sytuacjach zadaniowych formułowanych przez nauczycieli i w zadaniach znajdujących się w pakietach edukacyjnych kolor pełni rolę informacyjną, np.: w poleceniu- Klocki w kolorze zielonym masz włożyć do woreczka (dorosły zakłada, że dziecko potrafi różnicować kolor zielony i traktować go jako wyróżniającą cechę obiektów), w poleceniu zapisanym pod rysunkiem- Obrysuj czerwoną pętlą figury o kształcie trójkąta (autor zeszytu ćwiczeń zakłada, że wszystkie dzieci nie mają kłopotu z widzeniem czerwonego koloru i potrafią się nim posłużyć podczas segregowania obiektów).

Tymczasem są dzieci, którym widzenie barw sprawia trudność (różne postacie daltonizmu) i dlatego nie potrafią porozumieć się z innymi w kwestii kolorów, zwłaszcza czerwonego i zielonego. Bywa też tak, że dziecko widzi kolory poprawnie, a myli ich nazwy, gdyż zbyt rzadko się nimi posługuje. Albo nie orientuje się, o co pyta dorosły, ponieważ nie potrafi szybko skojarzyć nazwy koloru z tym, co widzi i odczuwa. 

         Podczas porozumienia się z dziećmi w sprawach kolorów ważny jest drugi i trzeci rok życia maluchów. Dorosły w rozmowie z dzieckiem może już ustalić, czy wymieniając nazwę koloru, ma ono na myśli podobne doznania, czy kieruje się zbliżonymi odczuciami, wybierając przedmioty w określonym kolorze itd. Można więc się zorientować, czy dzieci widzą poprawnie barwy i skłaniać je do posługiwania się właściwymi nazwami. To zaś umożliwia organizowanie wielu zajęć wspomagających rozwój umysłowy maluchów.

* prof. E. Gruszczyk- Kolczyńska Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu (str. 300-309)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz