sobota, 6 kwietnia 2013

Świat kwadratów

   Święta Wielkanocne już za nami, a wiosny jak nie było, tak nie ma. No cóż, przyroda płata nam figle. Byliśmy nawet w parku nie opodal naszego przedszkola w poszukiwaniu chociaż najmniejszych oznak wiosny i ku naszemu zdziwieniu udało nam się znaleźć dwie: na krzewach małe pąki oraz topniejący śnieg, który tworzył tzw. "chlapę" ( a tak abstrahując, to wzbogaciliśmy nasze słownictwo właśnie o to słowo). Chlap, chlap chlap... nie wiedzieliśmy, że śnieg może wydawać dźwięki. Okazuje się, że podczas spaceru można robić fajne ćwiczenia ortofoniczne i stymulować do pracy nasze narządy mowy.
   Na szczęście świat nie kończy się tylko na wiośnie. Na przykład otacza nas mnóstwo przedmiotów o różnych kształtach, dlatego też postanowiliśmy bliżej poznać i zagłębić się w ten temat. Przenieśliśmy się zatem w świat kwadratów.
   Nasze chusteczki higieniczne, (którymi wycieramy codziennnie nasze misiowe noski) są w kształcie kwadratu. Tak więc, bazując na naszych doświadczeniach śpiewaliśmy piosenkę "Mam chusteczkę haftowaną" z jednoczesnym wodzeniem paluszkiem po śladzie (linii kwadratu). Robiliśmy to po to, aby koordynować nasz wzrok, ruch i słuch oraz utrwalić sobie wzór graficzny "kwadratu".
                                             I tak się zaczęła nasza przygoda z kwadratem.






   Pewnego razu był sobie robot "latroniczny" i geometryczny"... O! tę historię i losy owych robotów już znamy, więc każdy z nas stworzył swojego własnego robota. Efekt naszej pracy można zobaczyć i podziwiać na tablicy w holu.





   Mamo, tato, czy wiecie, że gdzieś daleko stąd, za górami, za lasami, tam, gdzie rzeki płyną miodowe, było sobie królestwo prostokątne i kwadratowe?


   Poznawanie kwadratów polisensorycznie było dla nas miłym doświadczeniem, a polegało ono m. in. na:
- ogladaniu i dotykaniu palcami płytek kwadratowych dużych i małych, grubych i cienkich (porównywanie ich ze sobą)
- oglądaniu i dotykaniu palcami klocka - kostki i pokazywaniu ścian, które mają kształt kwadratu
- rysowaniu kwadratu na tacy z mąką, w powietrzu


- chodzeniu po taśmie naklejonej na dywanie ( w kształcie kwadratu i prostokąta)



- dowolnym manipulowaniu i układaniu kompozycji z mozaiki geometrycznej (pożyteczne byłoby mieć taką mozaikę w domu, aby w wolnych chwilach się nią bawić i stymulować nasz rozwój)
- wypełnieniu konturu kwadratu płynną masą solną, a po wyschnięciu malowanie go farbami



- wycinaniu kwadratu


   Świat kwadratów poznaliśmy dokładnie i na różne sposoby. Na pewno nie pomylimy go z żadną inną figurą, skoro potrafimy rozpoznać go po dotyku (z zamkniętymi oczami) i wyróżnić kwadrat spośród innych figur.
   Wiele kwadratów i prostokątów znajduje się w naszej misiowej sali i sami to odkryliśmy!!! Na przykład: część krzesła, na której siedzimy jest kwadratowa, nie mówiąc już o tablicy, oknach, drzwiach, stolikach i obrazkach na ścianie.
        :)))

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz